Program adaptacyjny
Adaptacja » Program adaptacyjny
- CELE
- MATERIAŁY POMOCNICZE
- WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
- PROGRAM ZAJĘĆ DZIECI Z RODZICAMI
Tworząc program adaptacyjny dla dzieci trzyletnich w przedszkolu należy pamiętać o tym, że procesowi adaptacyjnemu nie podlegają jedynie dzieci ale także ich rodzice, a nawet choć może to się wydawać dziwne, wychowawcy. Dla wszystkich wyżej wymienionych są to sytuacje nowe. Dla dziecka nowe będzie wszystko: przedszkole jako budowla i jako miejsce gdzie będzie spędzało teraz czas bez rodziców z „obcą panią” z dziećmi z którymi trzeba się będzie dzielić wszystkim jak również z którymi trzeba będzie współdziałać oraz same różnice techniczne i organizacyjne w wyglądzie sali i rozkładzie dnia. Dla rodzica nowym będzie zachowanie dziecka w innym środowisku przy nieznanej osobie jaką na początku jest wychowawca jak i sama osoba wychowawcy i współpracujących w grupie, których opiece rodzice decydują się oddać własne dzieci. Wreszcie nauczyciel, nie ma większego znaczenia czy jego doświadczenie zawodowe trwa lat naście , czy tylko kilka. Dla niego obejmowanie nowej grupy to również wielka niewiadoma, nowe dzieci, nowi rodzice , nowe oczekiwania rodziców - to wszystko składa się na wyzwanie dla wychowawcy, który będzie się starał mu sprostać. Pierwszym krokiem sprostaniu nadchodzącym wyzwaniom, a także krokiem , który ułatwi proces adaptacji do nowej sytuacji dzieciom, rodzicom i nauczycielowi jest stworzenie przez wychowawcę programu adaptacyjnego. Zaplanowane w nim działania , metody i formy mają na celu ułatwienie kontaktów pomiędzy wymienionymi uczestnikami tego programu, a co za tym idzie ułatwienie przede wszystkim dzieciom wkroczenia w kolejny, nowy etap ich życia.
Cele ogólny:
- Adaptacja dziecka do przedszkola.
- Przygotowanie rodziców przyszłych wychowanków do zmiany środowiska
przez dziecko.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- zmniejszyło napięcie i niepokój związany z pozostaniem w nowym środowisku, jakim jest przedszkole,
- bez problemów rozstaje się z rodzicami, podczas przyprowadzania do przedszkola,
- przyzwyczaiło się do przebywania z nowymi paniami w grupie, zna ich imiona,
- czuje się bezpieczne w swojej sali, zna jej wyposażenie, korzysta z kącików zabaw,
- zna swój znaczek indywidualny
- zna główne pomieszczenia przedszkola, sprawnie je odnajduje i korzysta z nich,
- coraz sprawniej wykonuje czynności samoobsługowe,
- chętniej stosuje zwroty grzecznościowe,
- pokonało lęk przed leżakowaniem, jedzeniem i wykonywaniem innych czynności z rozkładu dnia w przedszkolu,
- chętniej uczestniczy w zabawach z całą grupą i nauczycielem oraz z rodzicem,
- coraz sprawniej posługuje się przyborami, korzysta z zabawek i innych pomocy zgromadzonych w kącikach zainteresowań,
- podejmuje próby wypowiadania się na określony temat,
- rozwija pozytywną samoocenę i poczucie własnej wartości,
- uczestniczy w uroczystościach i imprezach przedszkolnych.
Rodzic:
- współpracuje z przedszkolem,
- zna podłoże problemów adaptacyjnych dziecka i potrafi współdziałać w celu ich pokonania,
- stawia wymagania wobec dziecka,
- uczy i przyzwyczaja dziecko do zachowania w nowym dla dziecka otoczeniu,
- wdraża dziecko do samodzielności w czynnościach samoobsługowych.
Metody:
- elementy pedagogiki zabawy ułatwiające integrację grupy,
- elementy metody Ruchu Rozwijającego W. Scherbone
- techniki relaksacyjne,
- opowiadanie, bajka, inscenizacja,
- zabawy ruchowe, naśladowcze
- praktycznego działania
Formy:
- indywidualna,
- w zespołach,
- z całą grupą.
Materiały pomocnicze w realizacji programu:
- pakiet edukacyjny „Będę przedszkolakiem” – Barbara Szoska i Beata Madej
- „Kodeks przedszkolaka” – Katarzyna Bayer, Adam Wacławski
- Ulotki informacyjne dla rodziców
- Ankieta informacyjna o dziecku,
- Artykuł dla rodziców „Razem łatwiej pokonać trudności – adaptacja dziecka w przedszkolu”
- Plan realizacji programu adaptacyjnego,
- Propozycja struktury spotkań,
- Karta oceny spotkań.
Ewaluacja programu:
Celowość i efektywność proponowanych przez program działań należy monitorować przez cały okres procesu adaptacyjnego.
Sposób monitoringu:
1. ankieta dla rodziców,
2. ankieta informacyjna o dziecku,
3. scenariusze zajęć integracyjnych.
4. zdjęcia.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:
ZADANIA:
1.Nawiązanie kontaktu z rodzicami dzieci nowo przyjętych do przedszkola.
2.Przygotowanie rodziców do udzielenia dziecku pomocy.
FORMY REALIZACJI I TERMIN
1.Wysłanie zawiadomień o przyjęciu dziecka do przedszkola wraz z informacją dla rodziców o pierwszym zebraniu organizacyjnym.
2.Pierwsze spotkanie na terenie przedszkola z rodzicami.
- przedstawienie oferty przedszkola,
- nakreślenie obrazu rozwojowego dziecka 3 letniego i procesem adaptacyjnym w referacie „Razem łatwiej pokonać trudności – adaptacja dziecka w przedszkolu”
- zapoznanie rodziców z programem adaptacyjnym,
- wypełnienie przez rodziców ankiety dotyczącej ich dziecka (stopień samodzielności dziecka, co lubi, czego nie lubi)
- wysłuchanie sugestii rodziców,
- zaproszenie rodziców do udziału w spotkaniach uczestnictwa z dziećmi w syklu spotkań na
- w cyklicznych spotkaniach w miesiącu czerwcu i sierpniu.
- przedstawienie i wręczenie rodzicom „Katalogu mądrego rodzica”, którego treść pozwoli rodzicom lepiej rozumieć to co powinni czynić by ułatwić swemu dziecku proces adaptacyjny.
PROGRAM ZAJĘĆ DZIECI Z RODZICAMI
ZADANIA:
1.Pierwsze kontakty dziecka z przedszkolem.
2.Powolne wycofywanie się rodziców z zajęć.
FORMY REALIZACJI I TERMIN:
1.Pierwszy dzień w przedszkolu.
-rodzice zapoznają dziecko z nauczycielką, pokazują salę,
-przyczepienie rodzicom i dzieciom identyfikatorów z imionami,
-powitanie dzieci piosenką „Dzień dobry , witam was…”
-przedstawienie dzieciom grupowej maskotki –kotka czyścioszka (nawiązanie do nazwy grupy)
-wspólny śpiew piosenki „My jesteśmy kotki dwa…”
-zachęcenie dzieci do krótkiej zabawy w Sali z opiekunami,
- wręczenie słodkich upominków dla dzieci.
2.Drugi dzień w przedszkolu.
-powitanie dzieci piosenka „dzień dobry…”
-wspólny śpiew piosenki „My jesteśmy kotki dwa”
-przywitanie z maskotką kotka czyścioszka,
-wysłuchanie opowiadania „Przyszła Kasia do przedszkola” z wykorzystaniem ilustracji,
- wyjazd pociągiem do szatni i zapoznanie dzieci z jej funkcją,
- powrót do sali i wykonanie z rodzicami kotka z papierowego talerzyka,
- wspólnie z dziećmi przyklejenie pierwszego puzzla do układanki zagadki,
-pożegnanie się piosenką „Ahoj dla wszystkich”
3.Trzeci dzień w przedszkolu
-powitanie dzieci poznanymi wcześniej piosenkami,
-zabawy z rodzicami z wykorzystaniem „Przytulanek na dziecięce masażyki”
-zabawy integracyjne na utrwalenie imion dzieci „Mam kotka dam go…”
-zapoznanie z planszami „Co robimy w przedszkolu?” (krótkie omówienie i zachęcenie do wypowiedzi dzieci)
-zabawa Dyd. „Co jest mi potrzebne?”- dobieranie przedmiotów zgodnie z wylosowaną plansza,
-„Każdy wygrał” – wręczenie dzieciom baloników.
wspólnie z dziećmi przyklejenie drugiego puzzla do układanki zagadki,
- pożegnanie z dziećmi piosenką.
4.Czwarty dzień w przedszkolu
-przywitanie z dziećmi poznanymi już piosenkami,
-wybranie się z dziećmi do Sali zabaw ruchowych
-zabawy z rodzicami z wykorzystaniem metody W. Scherbone.
-wspólny posiłek dzieci, sprawdzenie umiejętności radzenia sobie przy stole
-wspólnie z dziećmi przyklejenie trzeciego puzzla do układanki zagadki,
- pożegnanie z dziećmi piosenką.
5.Piąty dzień w przedszkolu
-przywitanie z dziećmi poznanymi już piosenkami,
-zaproszenie na letnią łąkę: jedziemy motorem gigantem, tańczymy z gumą przy muzyce,
-opowiadanie o łące z wykorzystaniem ilustracji
-zabawa do muzyki- owady z łąki
-wykonanie wspólnie z rodzicami w grupach pracy „Letnia łąka”
-wspólnie z dziećmi przyklejenie czwartego puzzla do układanki zagadki,(odkrycie ukrytego tam –kotka czyścioszka)
-podziękowanie dzieciom i rodzicom za udział w cyklu spotkań, rozdanie ankiety ewaluacyjnej dla rodziców, a dla dzieci medali „kotka czyścioszka”
- pożegnanie z dziećmi piosenką.